Recruitment plan

Zonder recruitment plan blijf je achter de feiten aan lopen

Of beter gezegd: rennen, hollen, sprintjes trekken. Voor veel recruiters is dit dagelijkse praktijk. Super irritant en vermoeiend toch? Hiring managers die, naar jouw idee, met vacatures komen welke uit het niets lijken te ontstaan. Ik zeg bewust ‘naar jouw idee’, want de vraag is maar of de hiring manager echt zo ad-hoc bezig is. Soms wel, want een opzegging van een medewerker kan ook voor deze vacaturehouder onverwacht zijn. En daar hebben we dan gewoon mee te dealen; dat is nou eenmaal de dynamiek in ons werk.

Het is niet haalbaar om 100% te voorkomen dat je dergelijke vacature aanvragen tussendoor krijgt. Wat je wel kan doen is ervoor zorgen dat je hiervoor ruimte in je planning hebt. En dat bereik je door gestructureerd aan het werven te gaan. Inzicht te hebben in de wervingsbehoefte voor komende periode en daar je recruitment strategie op afstemmen. Focus op doelgroepen en campagnes. Regelmatig evalueren en stil staan bij het behaalde resultaat. Successen moet je vieren toch!

Naast het invullen van vacatures wil je vast ook werken aan recruitment projecten zoals een nieuw referral recruitment programma opzetten. Of een ATS (recruitmentsysteem) selecteren en implementeren. Uitbreiding van het recruitment team en kennis over specifieke onderwerpen in huis halen. Dit draagt allemaal bij aan het neerzetten van een goed recruitment fundament. Belangrijk dus dat deze projecten ook tijd en aandacht krijgen.

Vaak zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden alleen in bovenstaande situatie is er maar één. En dat is het recruitment plan. Ook wel recruitment strategie genoemd. Als je voor het nieuwe jaar een gedegen plan schrijft waar je commitment voor krijgt binnen jouw organisatie, dan heb je een stevige route staan om in 2024 met focus succesvol te gaan werven.

In het recruitment plan beschrijf je de volgende zaken:

  • Huidige situatie van het bedrijf
  • Huidige recruitmentorganisatie
  • Terugblik en resultaten vorige periode
  • De arbeidsmarkt
  • De wervingsbehoefte
  • Doelgroepen
  • Wervingskanalen
  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • KPI’s en doelstellingen
  • Recruitmentorganisatie, middelen en budget
  • Evalueren en rapporteren

Veel werk? Ja. Daarom maar niet aan beginnen? Nee. De eerste keer is het schrijven van het recruitment plan voor jouw organisatie flink wat werk. Belangrijk dus dat je het aan de hand van een goede en haalbare planning doet. Je vraagt input aan de specialisten binnen jullie bedrijf en laat ze onderdelen reviewen. Dat is al een begin van de betrokkenheid die je nodig hebt om het plan ook tot uitvoering te gaan brengen. En het is een must om het uiteindelijke plan te presenteren aan je stakeholders. Zodat zij echt de kans krijgen om commitment te geven. Je hebt nou eenmaal wel dat draagvlak nodig. Ja, jij schrijft het plan en bent er misschien wel eigenaar van en verantwoordelijk voor, maar het is een koers die jullie samen gaan volgen.

In het kader van een goede en haalbare planning: ben jij al begonnen met het recruitmentplan voor 2024?

Wacht er niet te lang mee, je bent nu nog op tijd. En als je nu denkt….”pfff, wat een werk en wat moet er nou exact beschreven worden in die 11 onderdelen”, dan ben je van harte welkom om deel te nemen aan het trainingsprogramma dat vanaf 18 september 2023 beschikbaar is.

In dit traject krijg je alle info en kennis per onderdeel toegelicht. Aan de hand van video’s en schriftelijk lesmateriaal. In eigen tijd volg je de modules en kun je onderdeel voor onderdeel gaan schrijven. Je krijgt voorbeelden, inspiratie, een format wat je kan gebruiken voor jouw plan en een checklist om de voortgang te volgen. Elke twee weken is er een live online Q&A waarin je vragen kan stellen en kan leren van andere deelnemers. En als er meerdere deelnemers zijn kun je zelfs gebruik maken van de online community waar je vragen en ideeën met elkaar kan uitwisselen. We leren tenslotte van elkaar!

Zet recruitment stevig op de kaart bij jouw werkgever of opdrachtgever. Doe je mee? Als je vóór 15 september 2023 aanmeldt is de prijs €757,- inclusief btw (in plaats van €877,-). Voor de zelfstandig ondernemers onder ons: de kosten zijn aftrekbaar, want de training is in het belang van jouw onderneming en je houdt hiermee jouw vakkennis op peil.

Lees hier meer over het trainingsprogramma recruitment plan 2024.

Share

Deze website maakt gebruik van functionele, analytische en cookies van derden cookies om u een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven.

Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.