Zo doe je dat: Employer Branding!

Wij weten dat jij er (samen met je collega’s) alles aan doet om de beste ervaring mee te geven aan je werknemers. Het is echter ook belangrijk dat de buitenwereld weet dat je hier alles aan doet. Hier kan employer branding je bij helpen. Een goed werkgeversimago kan resulteren in een betere employee experience en het binnen hengelen van het beste talent. Nu kunnen we ons voorstellen dat je wil weten wat het precies inhoudt en hoe je het kunt inzetten om je imago (nog meer) op te krikken. Dat én hoe je ervoor kunt zorgen dat je werknemers zodanig achter je merk willen, durven en kunnen staan lees je in deze blog van Recruit Robin!

Wat is het?
Employer branding houdt het bouwen en onderhouden van je werkgeversimago in. Het hebben van een goed imago en hoog aangeschreven staan bij (potentiële) werknemers en het bedrijfsleven in het algemeen is namelijk vrij belangrijk. Mooie reclamepraatjes helpen niet bij het creëren van een goed imago, gezien je dan vroeg of laat wel door de mand valt.

De voor- en nadelen
Een sterk werkgeversmerk resulteert vaak in het aantrekken van de beste kandidaten. Zo kan je vacatures sneller vullen en bereik je schaars talent. Ook zorgt een goed werkgeversimago ervoor dat je huidige werknemers content zijn met hun werkplek en dat ze langer (al dan niet voor altijd) voor je blijven werken. Daarnaast wordt de publieke mening over je bedrijf positiever wanneer je employer branding goed is. Velen denken dat het opbouwen van employer branding een vrij grote kostenpost is, gezien er vaak hulp van een professional ingeschakeld moet worden. Echter kom je met een flinke dosis creativiteit of bijvoorbeeld hulp van je eigen marketingafdeling hartstikke ver.

Hoe bouw ik een employer brand?
Wij snappen best dat je na het lezen van bovenstaande enthousiast bent geworden. Om deze reden delen we hieronder een aantal stappen die je kunt doorlopen om tot een fantastische employer brand te komen. Ook kom je erachter op welke manier je je werkgeversimago kunt laten communiceren door je werknemers.

  • Vind de ‘waarom’

Waarom doe jij eigenlijk wat je doet? Je bedrijf is ontstaan vanuit een bepaalde visie of een idee en elke dag wordt er hard aan het verwezenlijken van dit idee gewerkt. Gebruik je visie om uit te zoeken wat jou als bedrijf anders maakt dan anderen. Hierdoor trek je werknemers aan die het eens zijn met je visie en worden zij gedreven door intrinsieke motivatie om jouw idee te verwezenlijken. Vervolgens is het belangrijk om je positie in de markt in kaart te brengen en de elementen van je visie te vinden die jouw bedrijf zo uniek maken. Deze elementen vormen tezamen de elementen van je werkgeversimago. Ideetje: dit kun je gemakkelijk inzichtelijk maken met een SWOT-analyse, waarbij je je sterktes, zwaktes, bedreigingen en kansen benadrukt.

  • Laat het verhaal over aan de werknemer

Nu je je werkgeversimago zelf inzichtelijk hebt, moet je ervoor zorgen dat je visie gedeeld wordt binnen het bedrijf. Kortom: iedereen binnen de organisatie moet het dus eens zijn met je visie. Wanneer zij overtuigd zijn van je punt, heb je een sterk bericht dat je kunt promoten naar de buitenwereld. Je werknemers delen hun positieve ervaringen namelijk hoogstwaarschijnlijk met anderen, wat essentieel is voor goede employer branding. Je kunt er ook achter komen hoe ex-werknemers over je bedrijf denken door een kijkje te nemen op de website van Glassdoor.

  • Vind je propositie

Het opstellen van een Employee Value Proposition (EVP) kan je helpen bij het op nummer één zetten van je werknemers. Zo zorg je ervoor dat zij op de perfecte plek zitten binnen het bedrijf. In deze EVP laat jij zien wat je te bieden hebt. Denk hierbij aan salaris, bedrijfscultuur, leiderschap en andere voorwaarden binnen het bedrijf. Wees transparant en duidelijk over de waarde van hetgeen dat jij kunt bieden aan de werknemer en zorg ervoor dat ze precies weten wat ze kunnen verwachten. Loze beloftes doen namelijk meer kwaad dan goed. Vind uit wat je werknemers belangrijk vinden en probeer hier zo dicht mogelijk bij te komen. Concluderend: begin een gesprek met je werknemers en kom erachter wat hun voorkeuren zijn en wat zij belangrijk vinden!

Het EVP kan je ook helpen bij het aan trekken van nieuw talent. Als je weet wat jouw ideale kandidaat belangrijk vindt, kan je jouw EVP zo vormgeven dat je automatisch je perfecte kandidaten aantrekt.

  • Creëer een groep ambassadeurs

Op dit moment weet je wie er achter je merk staan en wat zij het belangrijkst vinden. Geef je medewerkers mooie verhalen om te vertellen en organiseer trainingen waarin je tips geeft over het gebruik van social media. Je werknemers vormen namelijk de essentiële informatiebron voor de buitenwereld.

  • Promoot je imago

Het promoten van je employer brand is natuurlijk enorm belangrijk in dit stappenplan. Als dit niet gebeurt, weet de buitenwereld namelijk niet wat voor een geweldig bedrijf jij hebt opgezet! Het promoten kan op je eigen website, maar denk ook eens aan social media-platforms. Hier kan je ervaringen, blogs of video’s inzetten om je werkgeversimago over te brengen. Belicht hierbij wat jouw bedrijf uniek maakt ten opzichte van de concurrenten en visualiseer dit in een realistisch beeld. Eerlijkheid en transparantie worden hierbij gewaardeerd. Een sterk voorbeeld van transparantie en eerlijkheid is terug te vinden op de pagina van Trendhim, waardoor je je direct verbonden voelt met de organisatie.

  • Evalueer!

Het is van belang dat je je employer brand blijft onderhouden en dat je een consistent verhaal vertelt. Op deze manier laat je zien dat verschillende onderdelen van de organisatie allemaal dezelfde visie en beleving delen. Gezien alles tegenwoordig met de minuut verandert, is het logisch dat je visie ook fluctueert. Ga vooral met deze veranderingen mee en wees hierin flexibel indien nodig. Zo kan je constant een realistisch beeld geven aan de buitenwereld en bouw je ondertussen de hele tijd aan je employer brand. Evalueer ook regelmatig of je imago nog aansluit bij de wensen van kandidaten die je wil aantrekken en pas aan, mocht dit nodig zijn!

Share

Deze website maakt gebruik van functionele, analytische en cookies van derden cookies om u een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven.

Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.