Zet arbeidsmarktdata in voor werving- en selectie, júist in tijden van krapte

De arbeidsmarkt maakte de afgelopen jaren in veel sectoren een sterke ontwikkeling door. De krapte is toegenomen op veel plekken, zoals in het onderwijs, de IT, de zorg en de bouw. Het inzicht uit arbeidsmarktdata kan intermediairs helpen om de vele veranderingen op de markt continu te monitoren,  om nieuwe kansen te vinden en om effectief de juiste kandidaten te werven via de juiste kanalen. Doelgroepgericht.

De manieren om arbeidsmarktdata in te zetten

Arbeidsmarktdata wordt door verschillende professionals binnen de werving- en selectie ingezet. De data binnen Jobdigger kan intermediairs helpen om de arbeidsmarktontwikkeling continu te monitoren en om nieuwe leads te generen. Zo zetten zij arbeidsmarktdata in om potentiële opdrachtgevers te vinden binnen de sector waarin zij actief zijn. In veel sectoren zijn intermediairs nog steeds druk bezig met het genereren van nieuwe leads, maar in sommige (krappe) sectoren ligt de focus nu ergens anders: het werven en plaatsen van kandidaten. Ook in dat geval kan arbeidsmarktdata een uitkomst bieden.

Altijd een overzicht van alle vacatures in jouw markt en skills

Om je kandidatenpoule te vergroten, is het belangrijk dat je top-of-mind wordt en blijft bij werkzoekenden. Een intermediair die hen snel én op de juiste plek kan plaatsen, zal interessanter zijn om te benaderen tijdens hun zoektocht naar werk. Door het gebruik van arbeidsmarktdata ben je altijd op de hoogte van de nieuwste vacatures. Daarnaast heb je toegang tot belangrijke informatie over de markt waarin een kandidaat zich beweegt of een bedrijf. Binnen Jobdigger vind je deze data in overzichtelijke markt- en bedrijfsanalyses. Je houdt zo ook nóg beter in de gaten welke vacatures huidige of potentiële opdrachtgevers uit hebben staan. En welke skills aan een bepaalde functie gevraagd worden nu en in de loop van de tijd (historische data).

Werf sneller met het juiste inzicht in je doelgroep

De doelgroepdata binnen Jobdigger biedt meer informatie over je doelgroep: het type kandidaat dat je probeert te werven. Denk aan de gemiddelde reisbereidheid, de kanalen waarop je hen het beste kunt bereiken en de belangrijkste pullfactoren. Deze pullfactoren kun je weer handig gebruiken om je vacatureteksten beter af te stemmen op de wensen van je doelgroep. Daarnaast kun je opdrachtgevers hiermee extra advies geven om huidige werknemers te behouden. Bestaande werknemers zullen geneigd zijn langer te blijven als zij in hun wensen en belangen worden tegemoetgekomen.

Blijf up-to-date

Ten slotte, zorg dat je up-to-date blijft. De arbeidsmarkt verandert snel, maar met behulp van arbeidsmarktdata kun je deze veranderen vroeg signaleren. Dit geeft inzicht in mogelijke uitdagingen, maar ook in nieuwe kansen. Stel jezelf verschillende vragen en zoek de antwoorden op in onze data. ‘Waar neemt krapte toe en welke nieuwe functietitels zijn ontstaan?’ en ‘Wat doen grote uitzenders of bedrijven?’ Denk aan het uitzetten van nieuwe vacatures of zelfs het openen van nieuwe vestigingen. Blijf op de hoogte en versterk zo je eigen positie in de arbeidsmarkt.

Jobdigger verzamelt, analyseert en classificeert alle op internet gepubliceerde vacatures met een nauwkeurigheid tot 95%. Dit meten wij aan de hand van het datakwaliteitssysteem inclusief uitgevoerde externe audit als onderdeel van ISO9001. Daarnaast voldoet Jobdigger aan de eisen die ISO27001 stelt aan databeveiliging.

Share

Deze website maakt gebruik van functionele, analytische en cookies van derden cookies om u een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven.

Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.