Wat is jobmarketing?

Bij jobmarketing draait het om het aantrekken van de juiste kandidaten door effectief gebruik te maken van diverse marketingstrategieën. Dit omvat het identificeren van de doelgroep, het ontwikkelen van aantrekkelijke vacatureteksten, en het gebruik van diverse kanalen zoals sociale media, vacaturesites en gerichte advertenties om de zichtbaarheid van vacatures te vergroten.

Waarom jobmarketing inzetten?

Jobmarketing, ook wel recruitmentmarketing, is onmisbaar in een optimaal wervingsproces. We zetten 6 voordelen van jobmarketing op een rij.

Doelgroepgericht werven: Door marketingtechnieken toe te passen en gebruik te maken van data, kun je jobmarketing heel gericht toepassen. Zo target je specifieke doelgroepen en bereik je alleen de voor jou relevante kandidaten. 

Kwaliteit van sollicitanten: Effectieve en doelgroepgerichte jobmarketing zorgt voor een kwalitatief betere match tussen vacatures en kandidaten.  

Innovatieve wervingsmethoden: Jobmarketing is innoverend en groeit mee met de tijd. Goede jobmarketing partijen zijn altijd op de hoogte van de nieuwste wervingsmethoden.  

Meetbare resultaten: Met jobmarketing heb je altijd inzicht in het aantal sollicitaties, conversieratio's en de effectiviteit van verschillende wervingskanalen. Zo kun je altijd bijsturen waar nodig. 

Duurzame relaties: Jobmarketing richt zich niet alleen op het invullen van openstaande vacatures, maar ook op het opbouwen van langetermijnrelaties met potentiële kandidaten voor toekomstige posities. 

Positief werkgeversmerk: Actieve jobmarketing helpt bij het opbouwen en versterken van een positief imago als werkgever, wat de aantrekkelijkheid van de organisatie vergroot. 

Deze voordelen bij elkaar opgeteld zorgen niet alleen voor een sneller en efficiënter wervingsproces, maar ook voor kwalitatief betere matches.  

Verschillende onderdelen van jobmarketing

Zoals eerder gezegd is jobmarketing een combinatie van verschillende marketingstrategieën. Maar dat is niet alles. Sommige onderdelen hebben specifiek met recruitment te maken. We noemen 5 onderdelen van jobmarketing: 

Vacature-analyse en -optimalisatie: Een goede vacaturetekst bevat de juiste zoekwoorden, is aantrekkelijk geschreven en licht de belangrijkste eisen en voordelen van de functie uit.  

Doelgroepsegmentatie: Een essentieel onderdeel van werving en selectie is het identificeren en begrijpen van jouw specifieke doelgroep. Met correcte doelgroepsegmentatie stel je de juiste boodschap op en selecteer je geschikte wervingskanalen. 

Online aanwezigheid en branding: Je verkoopt niet alleen een functie of vacature, maar ook jezelf als werkgever. Met jobmarketing optimaliseer je de online aanwezigheid van je organisatie. Sociale media horen ook hierbij. 

Contentmarketing: Jobmarketing draait niet alleen om vacatures delen, maar ook om het creëren en delen van relevante en boeiende content, zoals blogposts en video's om potentiële kandidaten te informeren en te interesseren voor de organisatie. 

Gerichte advertenties: Betaalde advertenties op online platforms zijn ook een belangrijk onderdeel van jobmarketing om specifieke doelgroepen te bereiken en de zichtbaarheid van vacatures te vergroten. 

Voorbeelden van jobmarketing leveranciers

Er zijn tegenwoordig steeds meer partijen die jou kunnen helpen met recruitment- en jobmarketing. Wij hebben een paar leveranciers op een rij gezet met wie wij goede ervaringen hebben:

Contactformulier

Wil je meer weten over hoe jobmarketing bij kan dragen aan jouw wervingsproces? Of ben je nieuwsgierig naar één van bovenstaande leveranciers? Neem gerust contact met ons op en we denken met je mee.

    Deze website maakt gebruik van functionele, analytische en cookies van derden cookies om u een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven.

    Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.