Wat is employer branding?
Met employer branding kun je een positief imago creëren van jouw organisatie als werkgever. Dit doe je door onder andere de bedrijfscultuur, normen en waarden, arbeidsvoorwaarden en loopbaanmogelijkheden duidelijk te communiceren. Goede employer branding onderscheidt jou van concurrenten en helpt je talent aan te trekken dat past bij jouw bedrijf.
Waarom is goede employer branding essentieel voor elke organisatie?
Goede employer branding is essentieel voor elke organisatie om verschillende redenen. We noemen er 4!
Talentaantrekking: Een logische eerste reden. Met sterke employer branding kun jij je onderscheiden van concurrenten. Waarom zouden potentiële kandidaten voor jou moeten kiezen? Employer branding maakt jouw organisatie aantrekkelijk, waarmee je makkelijker toptalent aantrekt.
Toekomstige groei: Employer branding lost niet alleen jouw huidige wervingsvraag op. Employer branding draait om lange termijn werving. Door te investeren in employer branding, leg je een blijvende basis voor groei.
Medewerkerstevredenheid en retentie: Een positief werkgeversimago versterkt de betrokkenheid van medewerkers en verhoogt de tevredenheid. Dit zorgt er volgens voor dat je personeel langer bij jou blijft werken en dat betekent ook lagere kosten voor werving en training.
Versterking bedrijfscultuur: Met goede employer branding trek je talent aan dat past bij jouw bedrijf. Employer branding helpt dus bij het vormgeven en behouden van de gewenste bedrijfscultuur. Bovendien zullen medewerkers die zich echt verbonden voelen met hun werkgever, gemotiveerder aan de slag gaan.
Een employer branding strategie opzetten
Hoe zet je een employer branding strategie op? We doorlopen 5 stappen die je kunt zetten.
Interne analyse: Evalueer de huidige bedrijfscultuur, kernwaarden, sterke punten en uitdagingen op het gebied van personeelsbehoud en werving. Onderzoek en identificeer wat jouw bedrijf uniek maakt en wat het aantrekkelijk maakt voor potentiële werknemers.
Doelgroeponderzoek: Uiteraard onderzoek je wie jij zou willen hebben als werknemer, maar onderzoek ook wat jouw potentiële doelgroep van jou verwacht! Vraag de behoeften, wensen en interesses uit van huidige medewerkers én die van potentiële kandidaten, a.d.h.v. data. Daar kun je vervolgens op inspelen.
Employer branding strategie: Inventariseer wat je precies wilt bereiken met employer branding. Bepaal de boodschap die jouw organisatie wil overbrengen en kies daar de juiste kanalen bij uit, zoals de website, sociale media, de werkenbij-site of nieuwsbrieven bijvoorbeeld. Wees altijd eerlijk in je communicatie! Roep niet zomaar iets, wanneer het niet overeenkomt met je daadwerkelijke situatie (die je hebt onderzocht in stap 1).
Medewerkersbetrokkenheid: Betrek eventueel je huidige medewerkers bij het proces door hen te laten deelnemen aan employer branding activiteiten en initiatieven. Moedig medewerkers aan om ambassadeurs van jouw organisatie te worden en positieve verhalen te delen over hun ervaringen bij het bedrijf.
Continue monitoring en evaluatie: Gebruik een systeem om de effectiviteit van jouw employer branding strategie te monitoren en te evalueren. Data is key! Verzamel feedback van zowel medewerkers als sollicitanten en pas de strategie indien nodig aan om de gewenste resultaten te behalen.
Voorbeelden van employer branding experts
Wil je met employer branding aan de slag? We raden het sterk aan om een expert in te schakelen. Goede employer branding gaat namelijk, zoals je net hebt gelezen, een stuk verder dan af en toe een bericht op LinkedIn plaatsen. Hieronder een paar goede employer branding partijen:
Contactformulier
Wil je meer weten over hoe employer branding bij kan dragen aan jouw wervingsproces? Of ben je nieuwsgierig naar één van bovenstaande leveranciers? Neem gerust contact met ons op en we denken geheel vrijblijvend met je mee.