In het GenZ rapport dat vorige week op Werf& werd gepubliceerd, is onderstaande briljante en eye-opende quote van onze collega Alexa Kaptein opgenomen. “Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit 40 uur ga werken. Wie heeft dat verzonnen – dat 40 uur de maatstaf is. Dat vind ik echt heel krom: ieder mens is toch bezig met andere projecten en probeert andere doelen te bereiken? En dan ga je mij vertellen dat al die mensen daar precies 40 uur per week voor nodig hebben, hoe verschillend hun banen ook zijn? Ik geloof er niets van! Waarom mag ik niet zelf bepalen hoeveel uur ik wil werken?”.
Regels en rechten willen behouden
De huidige problemen op de arbeidsmarkt worden mede veroorzaakt door enerzijds hoe we geconserveerd zijn. We kijken naar de arbeidsmarkt in termen van (on)geschreven spelregels tussen werkgevers, werknemers, OR, en polderpartijen met verworven rechten, plichten en belangen. Het niet willen verliezen van verworven rechten maakt de arbeidsmarkt star en inflexibel, zoals Commissie Borstlap concludeerde.
Starre systemen en onrealistische verwachtingen
Anderzijds zijn het de IT- en P&O-systemen die werkgevers inflexibel maken, gecombineerd met onrealistische verwachtingen van management en directie om in te spelen op de huidige wensen van arbeidsmarkttalent. Dat maakt bureaus, platforms en detacheerders de winnaars op de huidige arbeidsmarkt, aangezien zij nog het meest marktconform weten te handelen. En dat laatste is hard nodig want niet alleen jonge, maar alle mensen verwachten een bepaald serviceniveau van hun werkgevers.
Faciliteer en beloon
Mensen gedragen zich meer en meer als consumenten van arbeid, waarin zij gefaciliteerd willen worden om tegen eigen condities te werken. Zij denken: “Waarom mag ik niet zelf bepalen?”. Eigen uren, eigen werktijden, locatie naar keuze, en relevante arbeidsvoorwaarden. Studenten willen graag voor 22 euro per uur afwassen in de keuken van de horeca. Zelfs in een andere stad. Opvallend genoeg zijn het niet de mensen die via platforms werken die commentaar leveren op de platforms. Het zijn vooral alle andere partijen die aangetast worden in hun ‘bestaansrecht’. Dat heet concurrentie en 22 euro per uur is geen uitbuiting, maar marktconform belonen.
Het is trouwens ook opvallend dat veel klagende ondernemers over personeelstekorten nog steeds op dezelfde manier werven als 10 jaar geleden. Misschien het toch een keer over een andere boeg gooien, zeker ook in de horeca. De meeste mensen drinken ook geen filterkoffie meer.
Wil je graag meer informatie? Schrijf je je vooral in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.
Geert-Jan Waasdorp
Directeur Intelligence Group