Aart Lensink

Top marketeer Aart Lensink over marketing en recruitment

“Even op adem komen in marketingland”

‘De wereld verandert steeds sneller’. De klassieke, maar vooral cliché, openingszin uit menig verkoopverhaal in marketingland, kan voorlopig even de ijskast in. In het marketingvakgebied snakt iedereen naar een adempauze. En de arbeidsmarkt biedt die adempauze.

Overspannen?

Tot en met de eerste helft van 2022 was het een paar jaar lang bal in ‘onze’ arbeidsmarkt. We hadden recruiters aan het werk. Die recruiters zetten weer bureaus aan het werk. En die bureaus leverden kandidaten. At any price. Het gevolg (of was het de oorzaak)? Een totaal overspannen arbeidsmarkt.

Toen werd het zomer…

De zomer van 2022 was een omslagpunt. Het werd iets rustiger aan de recruitmentkant van het marketingvakgebied. Het is niet dat er niets meer te doen was, maar het werd even rustiger. Simpelweg omdat grote opdrachtgevers massaal op de rem gingen staan. Aan de kant van de grote agencies was dat als eerste te merken. Er kwamen vacaturestops. De beoordelingsgesprekken werden wat strenger. Bij teams aan de kant van onze opdrachtgevers gebeurde hetzelfde. Wat minder zzp’ers, wat kritischer kijken naar je eigen marketingspecialisten. Budget cuts, hoorden we steeds vaker.

Groeipraatje te koop

We zijn in ons vakgebied heel goed in het verkopen van onze groeipraatjes. Dat doen we vol overtuiging en enthousiasme. Wat ons minder goed ligt, is een conjuncturele dip. Na zeven vette jaren volgen altijd een paar mindere jaren. Dat zijn wel de momenten dat iedereen – van marketeer tot recruiter – zich weer moet onderscheiden. Als marketingspecialisten moeten wij heel goed uitleggen waarom wij de tarieven vragen die we vragen. Dat geldt ook voor de recruiters.

Positioneer jezelf duidelijker dan je deed in de vette jaren

Toen was het label ‘recruiting specialist’ voldoende om de opdracht te krijgen. Als je maar wat mensen kon leveren. Veel recruiters kunnen op dit moment wel wat marketingadvies gebruiken. De adempauze in de markt is financieel gezien niet fijn, maar het helpt wel om jezelf te onderscheiden en klaar te maken voor een nieuwe periode van groei die zich onvermijdelijk (en gelukkig maar) ooit weer aandient.

Geschreven door Aart Lensink 

Aart Lensink is managing director iO Campus Utrecht en voorheen oprichter van LVB, dat nu onderdeel is van iO. iO is een blended agency met specialisten op het gebied van strategie, technologie, marketing en creatie.

Share

Deze website maakt gebruik van functionele, analytische en cookies van derden cookies om u een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven.

Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.