Petra Vogels

Tip van de Week Petra Vogels

Petra Vogels vertelt in deze Tip van de Week hoe zij carrière maakte als solist en nu toch binnen een groot team werkt.

Wie ben je?

Petra Vogels, corporate recruiter gehandicaptenzorg.

Hoe ben je in het recruitmentvak gerold?

Dat is alweer een tijdje geleden: ik ben 53 jaar en ga dus al even mee! Ooit heb ik gevlogen als stewardess en daar was ik na 3,5 jaar wel klaar mee. Via een uitzendbureau ben ik toen aan de slag gegaan als secretaresse en receptioniste. Dit was niet helemaal mijn ding, dus ging ik terug naar een uitzendbureau. Daar werd mij gevraagd of ik niet voor hen zou willen werken. Ik ben toen als intercedent aan de slag gegaan bij TempoTeam en dat was mijn eerste kennismaking met het recruitmentvak, nu 24 jaar geleden.

In de jaren daarna heb ik voor meerdere werving en selectiebureaus gewerkt, voornamelijk gericht op HR, maar ook als corporate voor onder andere D-reizen. Dat heb ik altijd erg leuk gevonden! Mijn laatste betaalde werkgever, voordat ik als ZZP-er aan de slag ging, was Matchpartner. Daar hielp ik uitzendbureaus aan hun eigen personeel. Wij zochten dus bijvoorbeeld intercedenten en vestigingsmanagers. Dat vond ik echt de leukste baan, omdat ik mijn eigen functie aan het bemiddelen was. Je weet dan precies naar wie je moet zoeken.

Daarna heb ik de stap genomen om als zelfstandige aan de slag te gaan, maar wel onder de veilige paraplu van Flexibility. Zij boden iedere ondernemer die zich bij hen aansloot een eigen postcodegebied om in te werken. Je regelde zelf je opdrachten, Flexibility regelde de financiën. Aan het begin was dat fantastisch en kon ik lekker mijn gang gaan. Uiteindelijk werd de organisatie zo groot, dat ik het niet meer leuk vond. Vanaf dat moment ben ik volledig als zelfstandige aan de slag gegaan en heb ik 12 jaar lang als zzp’er in de recruitment gewerkt.

In 2018 heb ik door privéomstandigheden toch weer gekozen voor zekerheid en ben ik in loondienst gegaan. Bij verschillende werkgevers heb ik de volledige recruitment op mogen zetten en onder andere een ATS uit mogen zoeken. Dat zelfstandige werken in een solo-functie vond ik een hele leuke uitdaging.

Wat doe je nu?

Nu werk ik sinds een jaar juist in een groter team binnen de gehandicaptenzorg. De organisatie bestaat uit wel 17.000 medewerkers en ik ben 1 van de 27 recruiters. Mijn team bestaat uit 4 mensen en wij zijn verantwoordelijk voor Zuid-Holland en Noordwijk. Binnen dit team ben ik op papier meer een strategisch recruiter.

Wat vind je het leukst en minst leuke aan recruitment?

Wat ik het leukst vind aan recruitment is eigenlijk wat ik eerder heb gedaan: mijn eigen functie bemiddelen. Die gesprekken waren altijd heel leuk en herkenbaar. Door mijn kennis van het vak kon ik mensen die niet voldeden aan harde eisen toch aangenomen krijgen, omdat ik goed kon aangeven wat zij wél hadden aan kwaliteiten.

Daarnaast vond ik het superleuk om zo’n recruitmentafdeling helemaal van A tot Z op te zetten.

Wat minder leuk is, is hoe druk wij het hebben, mede doordat we de uren van een vertrokken collega nog niet ingevuld hebben. Mijn rol is veel meer strategisch van aard en dat is ook de reden geweest van deze overstap: ik wil meedenken over de toekomst. Helaas kom ik daar nu dus niet aan toe en ben ik veel bezig met de primaire werkzaamheden van een recruiter. Dat is uiteraard ook heel nuttig en leuk, maar ben toe aan het vervolg.

Wat is jouw Tip van de Week?

Ondanks dat ik wat ouder ben dan de gemiddelde recruiter tegenwoordig, ga ik goed mee met de techniek. Ik denk ook dat dat heel belangrijk is. Een ATS vind ik een fantastische uitvinding bijvoorbeeld en ook ChatGPT gebruik ik tegenwoordig. Ik omarm alles wat er wordt uitgevonden!

Wij zijn ook bezig met iets waarvan we nog geen harde resultaten hebben. Een echte tip is het dus niet, maar het is wel innovatief. Sinds juni hebben wij namelijk geen vacatures meer op onze Werkenbij-site. Wij omschrijven alleen de diverse rollen die je kunt vervullen en de primaire zorgfuncties hebben we er vanaf gehaald. Het zijn namelijk 200 dezelfde functies – wat is het nut daarvan? Wij zijn nu veel gefocust op mensen uitnodigen: kom met ons in gesprek. mail ons, app of bel! Dan kunnen we samen kijken naar welke functie eventueel bij jou past. We hebben tot nu toe veel reacties gehad en een hoop mensen maken gebruik van de functie om een berichtje achter te laten. We gaan zien hoe dit afloopt!

Over de ‘Tip van de Week…’

Recruiters Connected staat voor kennisdeling door verbinding. Dit doen wij in elk opzicht gratis. Een belangrijk onderdeel hiervan, vinden wij, is leren van elkaar. Daarom vragen wij elke week aan één recruitmentcollega wat hún tip van de week is.

Verder sparren over recruitment kan vervolgens natuurlijk op een van onze events!

Wil je vrijblijvend meer weten over digitaliseringskansen binnen jouw recruitmentproces? Of eens vrijblijvend sparren over recruitment marketing, ATS-en, software en apps? Vraag ons gerust om wat vrijblijvende informatie!

    Share

    Deze website maakt gebruik van functionele, analytische en cookies van derden cookies om u een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven.

    Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.