Maud Kuipers

Tip van de Week Maud Kuipers

De Tip van de Week komt deze week van Maud Kuipers. Welke ervaringen heeft zij de afgelopen jaren opgedaan?

Wie ben je?

Maud Kuipers. Zelfstandig Corporate Recruiter, voornamelijk in de techniek.

Hoe ben je in het recruitmentvak gerold?

Na mijn studie heb ik eerst 5 jaar lang als accountmanager gewerkt. Dan doe je eigenlijk van alles niks. Recruitment, sales, contact met kandidaten… Ik deed een hoop, maar het voelde een beetje vaag. Dat bedrijf hield uiteindelijk op met bestaan en dat gaf mij ruimte om na te denken. Wat vind ik leuk?

Ik kwam erachter dat ik recruitment het leukst vond van mijn oude werk. Toen ben ik via-via bij Randstad terechtgekomen. Er was daar een landelijk recruiter centrum waar alle sourcing voor kandidaten met niet focus-profielen werd gedaan. Ik heb in die periode heel veel geleerd over sourcing. Echt elk profiel zat ertussen. Van Japanse verhuizers tot functies op een kinderboerderij. Van specifieke hoge rollen tot minder hoge rollen. Hier leerde ik erachter komen wat iemand zoekt in een baan. Elke keer ging ik weer met een nieuwe functie aan de slag, in redelijke korte tijd. De juiste vragen stellen was van groot belang in deze functie. Van daaruit ben ik teamlead geweest en daarna doorgestuurd naar Randstad Sourceright.

Uiteindelijk ben ik bij Tata Steel aan de slag gegaan. Dat was mijn eerste corporate recruitment klus.

Wat doe je nu?

Ik werk nu ongeveer 50% van de tijd voor Tata Steel en 50% van de tijd voor andere opdrachtgevers. Allemaal als zelfstandig corporate recruiter.

Wat vind je het leukst en minst leuke aan recruitment?

Redelijk veel recruiters vinden sourcen niet zo leuk, maar ik wel! Voor mij was sourcing een hele goede basis voor mijn huidige werk. Ik heb heel veel geleerd en goede handvatten gekregen.

Op dit moment vind ik de interactie met managers het leukst. Het regelen en coördineren is echt wel mijn ding.

Het minst leuk aan recruitment, of elke andere baan, is wanneer het werk niet meer uitdagend is. Eerst werkte ik 100% operationeel. Op een gegeven moment kan je dat goed en is de uitdaging er niet meer. Ik heb daar nu een oplossing voor gevonden en heb meer balans in de werkzaamheden die ik uitvoer.

Wat is jouw Tip van de Week?

Aan alle kanten heel goed communiceren is de key. Doe wat je zegt en zeg wat je doet. Daarnaast is eenieders verwachtingen managen van groot belang. Wat is bijvoorbeeld de salarisindicatie? Het heeft geen zin om verder te gaan met het proces als zulke dingen al niet matchen.

Maar ook de verwachtingen naar de hiringmanager moeten duidelijk zijn. Wat wil je? Zoek je? En ben je bereid keuzes te maken?

Daarnaast is het heel belangrijk om je eigen grenzen aan te geven. Ligt er te veel op je bord? Zeg het. Je zaken goed op orde hebben is het halve werk.

Tenslotte zie ik vaak op LinkedIn dat mensen recruiters vertellen dat ze ‘hiring managers moeten opvoeden’. Nee, je moet gewoon het gesprek aangaan. Zichtbaarheid en gelijkheid is heel belangrijk binnen een organisatie. Als jij als recruiter denkt dat je niet gelijkwaardig bent, dan ben je het ook niet. Je eigen waarde kennen is het belangrijkst. Zonder kandidaten ben je niks als bedrijf, dus wij zijn van grote waarde. We moeten onszelf dat toekennen. Je moet vooral niet van tevoren al denken ‘diegene schat mij niet op waarde’.

Over de ‘Tip van de Week…’

Recruiters Connected staat voor kennisdeling door verbinding. Dit doen wij in elk opzicht gratis. Een belangrijk onderdeel hiervan, vinden wij, is leren van elkaar. Daarom vragen wij elke week aan één recruitmentcollega wat hún tip van de week is.

Verder sparren over recruitment kan vervolgens natuurlijk op een van onze events!

Wil je vrijblijvend meer weten over digitaliseringskansen binnen jouw recruitmentproces? Of eens vrijblijvend sparren over recruitment marketing, ATS-en, software en apps? Vraag ons gerust om wat vrijblijvende informatie!

    Share

    Deze website maakt gebruik van functionele, analytische en cookies van derden cookies om u een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven.

    Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.