Deze week vertelt Johan Kuipers in Tip van de Week onder andere hoe je jongeren duurzaam kunt plaatsen en behouden.
Wie ben je?
Johan Kuipers, Lead recruiter mobiliteit en infrastructuur.
Hoe ben je in het recruitmentvak gerold?
Ik wilde graag meer vrijheid om te ondernemen en zelf keuzes te maken. Een vriendin vertelde mij toen over Creyf’s. Bij dit uitzendbureau lag de verantwoordelijkheid bij de medewerkers zelf. Je kon, mits je je targets haalde, je eigen plannen maken. Dit sprak mij heel erg aan en daar begon dus ook mijn recruitmentcarrière; aan de uitzendkant.
Na zo’n 5 jaar, in 2005, wilde ik na een aantal overnames wat anders gaan doen. De markt was toen niet zo dat je in een andere branche kon stappen, dus heb ik een horizontale stap gemaakt. Ik zat dus nog steeds in de werving en selectie, maar ik detacheerde andere rollen, namelijk techneuten. Na twee jaar ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met Royal HaskoningDHV en ging ik aan de slag als corporate recruiter.
Wat doe je nu?
Royal HaskoningDHV is nog steeds mijn werkgever en momenteel ben ik lead recruiter binnen onze divisie mobiliteit en infrastructuur. Een aantal jaar geleden heb ik het verzoek ingediend om te focussen op marktsegmenten, zodat er meer specialisme en dus efficiëntie is binnen verschillende teams. Nu zijn we in mijn divisie met 5 recruiters met ieder een eigen marktveld. Dat is ook nodig, omdat de markt verandert en specialistischer wordt. Je moet echt weten wat een bepaalde doelgroep beweegt. En het huidige team bestaat nu uit kundige en zelfstandige recruiters, waar ik erg trots op ben!
Wat vind je het leukst en minst leuke aan recruitment?
Aan de ene kant heb je de ambities van een organisatie en aan de andere kant heb je de kwaliteiten en ambities van mensen. Als recruiter zit je op het snijvlak van deze twee zaken. Ik vind het mooi om dit bij elkaar te leggen.
In deze tijd komt het vaker voor dat werknemers weggaan. Dan moet je soms voor een positie die je net heb ingevuld weer helemaal opnieuw beginnen. Dat is wel eens jammer, omdat je graag verder wilt bouwen.
Wat is jouw Tip van de Week?
Ik heb 2 heel verschillende tips.
Ten eerste: focus op duurzame plaatsing van jonge medewerkers. Vaak zie ik – zowel aan corporate als bureauzijde – dat in deze schaarse markt een match snel gemaakt wordt op basis van opleiding. Maar wordt er dan ook genoeg rekening gehouden met jongeren hun verwachtingen waardoor zij na 1 of 2 jaar nog steeds gelukkig en inzetbaar zijn? Denk aan de werkomgeving/begeleiding, ontwikkelingsmogelijkheden of salarisgroeiperspectief. Zo worden onze managers bijvoorbeeld continu getraind om goede coaches te zijn, zodat er persoonlijke- en ontwikkelgesprekken gevoerd kunnen worden, en bieden wij naast flexibele werkmogelijkheden opleidingen en individuele coachingstrajecten aan.
Ten tweede: breng bij drukte prioritering aan in je werk. De vraag is hoog en die zal ook nog wel hoog blijven. Het is dan belangrijk om onderscheid te maken in je werk tussen heel belangrijke zaken en minder belangrijke zaken. Aan de corporate zijde betekent dit dat je vacatures moet prioriteren met urgentie van hoog tot laag. Besteed je tijd aan de vacatures met hoge urgentie en pak minder belangrijke vacatures of met een structureel volume anders aan. Kies bijvoorbeeld voor structurele campagnes of zoek een sourcing partij. Aan de bureauzijde gaat het om efficiëntie. Breng focus aan in welk soort kandidaat je zoekt en kies niet voor te veel soorten rollen. Stakeholdermanagement is hierin ook heel belangrijk. Geef duidelijk aan wat je wel en niet kan doen.
Over de ‘Tip van de Week…’
Recruiters Connected staat voor kennisdeling door verbinding. Dit doen wij in elk opzicht gratis. Een belangrijk onderdeel hiervan, vinden wij, is leren van elkaar. Daarom vragen wij elke week aan één recruitmentcollega wat hún tip van de week is.
Verder sparren over recruitment kan vervolgens natuurlijk op een van onze events!
Wil je vrijblijvend meer weten over digitaliseringskansen binnen jouw recruitmentproces? Of eens vrijblijvend sparren over recruitment marketing, ATS-en, software en apps? Vraag ons gerust om wat vrijblijvende informatie!