Deze keer is Allard Möller te woord in de Tip van de Week. Zijn tip gaat over innovatie en Employer Branding.
Wie ben je?
Allard Möller. Freelance Recruiter.
Hoe ben je in het recruitmentvak gerold?
Nadat ik een aantal jaar had gewerkt in de wereld van de financiële dienstverlening merkte ik dat mijn interesse veel meer uitging naar wat mensen beweegt en wat organisaties beweegt. Dus minder interesse in getallen en meer interesse in mensen. Achteraf gezien had ik beter organisatiepsychologie kunnen studeren in plaats van rechten.
Mijn wens ging in vervulling en ik kon mijn intrede maken in de wereld van het ‘menselijk kapitaal’ bij wat toen nog heette Randstad Interim Kader. Dat is nu Yacht. Daar heb ik veel geleerd over recruitment en interviewtechnieken. Employer Branding was toen nog niet zo bekend. Aan kandidaten geen gebrek in die tijd, dus er was ook geen directe noodzaak.
Wat doe je nu?
Zoveel jaar later ben ik nog steeds actief binnen recruitment. Daar waar veel recruiters na een paar jaar wat anders gaan doen binnen HR of de switch maken naar sales, heb ik recruitment altijd zo boeiend gevonden dat ik ben blijven hangen. Ik heb zelf de switch gemaakt van bureau recruitment naar corporate recruitment als freelancer. Ik vind het erg leuk om bij heel verschillende bedrijven recruitment naar de volgende fase te kunnen brengen. De aandachtspunten zijn overal anders, hoewel Employer Branding nu wel voor elke organisatie heel erg belangrijk is.
Wat vind jij zo leuk aan recruitment?
Dat zijn heel veel dingen. Ik vind het heerlijk om een organisatie te laten zien hoe je recruitment kan professionaliseren en hoe belangrijk een goede EVP en het Employer Brand is. Aan de andere kant is het nog altijd leuk om kandidaten te hunten en ze te enthousiasmeren voor een mooie nieuwe uitdaging. De juiste persoon op de juiste plek blijft enorm gaaf. Zeker als je ziet dat deze mensen vervolgens echt het verschil weten te maken.
Zijn er ook dingen waar je tegenop ziet op een dag?
Eigenlijk niet. Ik kan goed omgaan met stakeholder management en weet iedereen er wel bij te houden. Dat heb ik ook moeten leren natuurlijk. Wat uiteraard minder leuk is om te doen is het afwijzen van kandidaten, zeker als je daar een leuk gesprek mee hebt gehad.
Wat is jouw Tip van de Week?
Ik zou eigenlijk twee dingen mee willen geven: De eerste is “sell the company, not the job”. Wat ik daarmee bedoel is dat je beter kan investeren in een goede employer branding dan voor elke vacature een dure campagne in te zetten.
De andere tip is: omarm innovatie en laat slimme tooling voor je werken, zodat jij meer tijd hebt voor je kandidaat en je hiring manager.
Over de ‘Tip van de Week…’
Recruiters Connected staat voor kennisdeling door verbinding. Dit doen wij in elk opzicht gratis. Een belangrijk onderdeel hiervan, vinden wij, is leren van elkaar. Daarom vragen wij elke week aan één recruitmentcollega wat hún tip van de week is.
Verder sparren over recruitment kan vervolgens natuurlijk op een van onze events!
Wil je vrijblijvend meer weten over digitaliseringskansen binnen jouw recruitmentproces? Of eens vrijblijvend sparren over recruitment marketing, ATS-en, software en apps? Vraag ons gerust om wat vrijblijvende informatie!