op 5 manier een infographic inzetten.

Structureel anders werven: omdenken door personeelstekort foodbranche

Het tekort aan personeel is in elke sector een probleem. De voedselbranche is geen uitzondering. De artikelen van Distrifood liegen er niet om: het gaat alsmaar over het personeelstekort en hoe dit op te lossen is. Structureel anders werven lijkt de enige optie.

Anders werven op korte termijn

Een manier om met het personeelstekort om te gaan, is minder kritisch werven. Tegenwoordig kom je steeds vaker artikelen tegen die gaan over het versoepelen van je vacatures. De uitspraak “Kijk niet naar hard skills, maar soft skills”, hebben wij ook wel eens gedaan! (Dat lees je ook in dit artikel over krapte in de bouw).

Ook Distrifood ziet genoeg oplossingen. We kunnen bijvoorbeeld het werk zo simpel maken dat vrijwel iedereen het zou kunnen, wellicht zelfs zonder inwerktijd. Dat vergroot je doelgroep uiteraard aanzienlijk. “Denk aan tht-checks en afprijzen, restantverwerking, bakkerij- en foodserviceproductie, schoonmaken of bijvoorbeeld het automatisch bestellen”, stelt het vakblad voor.

De lange termijn: jongeren warm maken voor foodbranche

Die oplossingen zijn prima, maar gaan niet lang mee. Vooral niet als je de nieuwe generatie wilt werven. Wil je hen bereiken? Dan moet je structureel anders werven. Probeer niet krampachtig iemand te vinden die een vast rooster werkt. Jongeren van nu zijn flexibel en veel van hen hechten waarde aan hun eigen tijd indelen. Pas je wervingsbehoefte daarop aan.

Dat doe je volgens Distrifood bijvoorbeeld door losse klussen of shifts aan te bieden. Ga bij jezelf na of het wel nodig is om iemand aan te nemen voor een vast aantal uren, voor één specifieke afdeling. Er zijn tegenwoordig platforms die een oplossing bieden. Via deze wegen kun je een dienst of klus aanbieden waar vervolgens iemand op reageert en zichzelf aan jou verhuurt. Uiteraard wordt hierbij dan rekening gehouden met eventuele voorkennis of ervaring.

De Food Innovation Academy inspireert

Naast anders werven, is het nóg beter om jongeren simpelweg heel enthousiast te maken. Dat doet de Food Innovation Academy als geen ander. Deze Academy is een scholings- en praktijkplek waar jongeren worden getriggerd te kiezen voor een carrière in de voedingsindustrie, in samenwerking met de foodbedrijven zelf (VMT). In de FIA zitten verschillende opleidingen die jongeren klaarmaken voor een functie als operator, productontwikkelaar of kwaliteitsmanager- of medewerker bijvoorbeeld. Op dit moment zijn er al 15 bedrijven uit de voedselindustrie die zich aan de FIA hebben verbonden. Daar kunnen er volgens de directeur nog wel 50 of 60 bij. Dit is je kans om jongeren vroegtijdig aan je te binden!

Meer weten over employer branding en/of vacatures plaatsen bij Distrifood.nl of VMTnl? Neem geheel vrijblijvend contact op met VMN Media: keesjanmarkens@vmnmedia.nl/0650256076

Share

Deze website maakt gebruik van functionele, analytische en cookies van derden cookies om u een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven.

Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.