Strategie in business en recruitment

Strategie in business en recruitment: 3 pijlers

“Binnen organisaties mis ik vaak bewustwording en verbinding.” De juiste strategie bepalen in business én recruitment. Hoe doe je dat? Maud Kuipers, meest invloedrijke recruiter 2020, schrijft erover.

Recruitment, business en arbeidsmarktcommunicatie afstemmen

Een organisatie zou moeten werken als één geoliede machine. Nu bestaat een organisatie vaak uit losse afdelingen die ‘af en toe met elkaar communiceren’. Dat kan en moet intensiever: communication is key!

Bij strategiebepaling is het belangrijk dat iedereen hetzelfde beeld voor ogen heeft. ‘De neuzen moeten dezelfde kant op staan’. Alleen wanneer je samen een plan hebt bedacht, weet je dat je aan hetzelfde doel werkt. Dat geldt voor business in het algemeen, maar ook zeker voor recruitment.

Binnen de recruitment zijn we soms ook geneigd op ons eigen eilandje te blijven. Je hebt taken onderling verdeeld en iedereen heeft zo zijn eigen verantwoordelijkheden. Punt. Nee! Als recruiter ben je misschien inderdaad het meest bezig met interviews afnemen, maar het is ook belangrijk om betrokken te worden bij andere onderdelen van de machine. Arbeidsmarktcommunicatie bijvoorbeeld. De kennis van recruitment bundelen met de kracht van communicatie. Dat kan alleen als er goed en intensief wordt samengewerkt.

Uit vaste patronen stappen

Het is fijn om een historie met successen te hebben. Een aantal jaar geleden heb je onderzoek gedaan en je kwam erachter dat iets werkt. Hoe fijn! Helaas gaat de tijd snel en beweegt alles in dit digitale tijdperk nog veel sneller. Wat 5 jaar geleden misschien goed werkt, werkt nu niet meer.

Een strategie bepalen betekent niet: ‘We bepalen een strategie en houden we vast voor altijd’. Nee, het is tijd voor verandering. Paniek! Je hebt het altijd al zo gedaan en je weet nu niet meer waar te beginnen. Je kunt ook denken: ‘Wat fijn! We hebben een frisse start.”

Gooi nu niet gelijk alles overboord. Terugblikken op vorige successen heeft absoluut nut. Wat hebben jullie als organisatie 10 jaar geleden gedaan? Wat waren de trends? Gebruik die trends om een nieuwe strategie te bepalen. Een succesfactor in een nieuw jasje dus.

Strategie is ook: verandering omarmen

Het lastige aan werken aan je bedrijf of organisatie: veranderingen accepteren. Het bedrijf staat en de organisatie draait. Elke afdeling heeft zo zijn taken en iedereen doet lekker waar hij goed in is. Wat een naar idee om daar verandering in te brengen.

Waarom we verandering zo vervelend vinden? Voornamelijk omdat we niet graag de controle verliezen. Maar ook omdat we simpelweg bang zijn voor wat komen gaat. Bovendien: betekent deze verandering dan dat al het voorgaande werk niet goed was?

Het is logisch om je vraagtekens te hebben bij verandering. En het is goed dat je scherp blijft. Maar je weet ook: stilstand houdt ontwikkeling tegen. Bij de het bepalen van strategie in business en recruitment is samenwerking het sleutelwoord. Blijf openstaan voor elkaars ideeën en durf op elkaar te bouwen.

 

Wil je meer weten over strategie in business en recruitment? Maud Kuipers komt spreken op ons volgende event. Ze zal verder ingaan op haar learnings (fouten en successen) omtrent strategic recruitment.

Meld je hier aan voor ons event in Eindhoven.

Het event is exclusief voor leden.

Share

Deze website maakt gebruik van functionele, analytische en cookies van derden cookies om u een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven.

Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.