Het viel Remko Booghmans, medeoprichter van Recruitment Marketeers, en Julien Lacunes, met ruim tien jaar ervaring in de arbeidsmarktcommunicatie, op dat er te weinig tijd en aandacht wordt besteed door bedrijven aan content die specifiek gericht is op het aantrekken van werknemers. Ze besloten dat het beter kon, zagen een kans en richtten Studio Werken Bij op.
Het probleem van huidige recruitmentcontent
Recruitmentcontent is vaak oppervlakkig en generiek, stellen de heren. “We zoeken 10 operators en we bieden een goed salaris met fijne secundaire arbeidsvoorwaarden”, is zo'n voorbeeld daarvan. “Dat is heel fijn en leuk", begint Remko, “maar deze ‘voordelen’ bieden talloze andere bedrijven ook. Waarom zou iemand dan voor jou moeten kiezen? Wat vaak ontbreekt is het unieke verhaal dat kandidaten aanspreekt en de onderscheidende propositie naar de arbeidsmarkt toe.”
Aan de andere kant wordt er soms juist te veel content gemaakt, zonder dus die duidelijke propositie naar de kandidaten toe. “Het grote verhaal wordt gecreëerd en pas later beseft men dat er kleinere, specifieke teasers nodig zijn voor sociale media", legt Julien uit. “Dit kost extra tijd - als die tijd er al voor wordt genomen - en de kwaliteit van deze teasers lijdt er vaak onder, terwijl juist deze cruciaal zijn voor een succesvolle campagne.”
De oplossing: reversed engineering
Studio Werken Bij, waar inmiddels ook de ervaren Chantal Gulpers bij is aangesloten als Head of Production, hanteert een innovatieve aanpak genaamd reversed engineering. Julien stelt dat je boodschap in 15 seconden verteld moet kunnen worden. “Het proces begint dus ook bij het ontwikkelen van de assets die nodig zijn voor een effectieve campagne. Dit betekent dat de essentie van de boodschap die je wilt overbrengen en een call-to-action al vanaf het begin duidelijk moeten zijn. Doordat de campagnemanager aan tafel zit bij de contentproducer weten we zeker dat er met elk detail van de doelgroep en campagne rekening is gehouden gedurende de shoot en het productieproces. Dit voorkomt last-minute beslissingen en zorgt ervoor dat alle elementen van de campagne naadloos op elkaar aansluiten", aldus Julien.
Jij solliciteert bij je kandidaat
Een van de kernprincipes van het ontstaan van Studio Werken Bij is het idee dat bedrijven tegenwoordig solliciteren bij de kandidaat, in plaats van andersom. Dit vraagt om een andere benadering van employer branding, vooral voor mkb's en bijvoorbeeld kleine gemeenten. Deze organisaties hebben vaak niet de middelen om te concurreren met grotere bedrijven, maar door strategische contentcreatie kunnen ze toch aantrekkelijk en concurrerend overkomen.
De kracht van samenwerking
Studio Werken Bij en Recruitment Marketeers werken nauw samen, gebruikmakend van elkaars sterke punten. Recruitment Marketeers levert de data over doelgroepen en assets, terwijl Studio Werken Bij zich focust op de creatieve kant van de contentcreatie. Deze samenwerking zorgt ervoor dat de campagnes niet alleen creatief, maar ook effectief zijn. De campagne data en inzichten van Recruitment Marketeers geven de creatie en regie van Studio Werken Bij zeer waardevolle informatie voor het verfijnen van de content, waardoor deze beter aansluit bij de doelgroep.
Expertise onder één dak
Het idee van dit nieuwe label is een co-creatie die voortkomt uit de gezamenlijke visie van Remko en Julien en draait dus ook om het bundelen van expertise onder één dak. “We focussen ons allebei 100% op ons eigen ding. Die scheiding zorgt ervoor dat we ons allebei kunnen richten op onze specifieke kerntaken, terwijl we dus ook nauw met elkaar samenwerken middels een strak proces tussen productie en Recruitment Marketeers. Uiteindelijk leidt dit tot een veel efficiënter proces met duidelijk betere resultaten voor de klant”, legt Remko uit.