Met de banen in media en marketing komt het wel goed!

Paniek in de journalistiek. Veel BNR-journalisten zijn vorige week naar huis gestuurd. Ze zijn niet de eersten die hun baan kwijtraken in 2020. In media en marketing verdwijnen de banen in recordtempo. Het goede nieuws: de banen komen ook weer terug. Alleen op iets andere plekken.

Verlies je je baan, dan ben je een tijdje niet blij. Volkomen logisch. Neem je afstand van het leed van de dag dan kijk je naar het grotere plaatje en ga je kijken of er een beetje perspectief zit in jouw vak en jouw markt. En dan zie je voor marketing en media vooral positieve signalen.

Wie in de wereld van media en marketing (journalistiek, reclame, content, PR, social) kijkt, moet vooral naar het grote plaatje kijken. De banen mogen continu op net andere plekken ontstaan, per saldo zijn er tienduizenden banen bijgekomen in de afgelopen jaren. Niet meer op de plekken waar sommigen het liefste zoeken (bij de courant of bij de nieuwsradio), maar wel op plekken waar je met enig logisch nadenken je talenten morgen kunt inzetten.

Het Mediahuis, Talpa, de grote reclamebedrijven; ze ontslaan momenteel mensen. Wat even vervelend als begrijpelijk is. De omzetten dalen en dan moeten de kosten een tijdje omlaag.

Maar die banen komen terug. Wie iets zoekt, moet alleen goed bij zichzelf te rade gaan. Wil je als ontslagen nieuwsradiomaker weer terug naar het nieuws? Wil je als verkoper van advertenties van een krimpende krant verder? Wil je blijven freelancen voor kranten die 14,5 cent per woord betalen?

Of zet je je talenten elders in tegen een hogere beloning?

We leven in een media- en marketingmaatschappij. Het onderscheidend vermogen tussen producten en diensten is zo laag dat je je bijna alleen nog met communicatie (het merk) kunt onderscheiden. Voilà, tienduizenden banen voor marketeers. Mensen consumeren niet alleen hun krantje en drie uur tv per dag, maar ze switchen tegenwoordig gauw vele uren extra per dag tussen verschillende streaming diensten, social platforms, podcastservices en klassieke mediakanalen. Die moeten allemaal gevuld worden. Voilà, nog eens tienduizenden banen.

Die banen waren er ‘vroeger’ dus niet.

In dat krankzinnig snel gegroeide medialandschap kun je evengoed tijdelijk klem komen te zitten. Zoals de ontslagen redacteuren van BNR, de zender die niet heel goed draait en daarom flink moet inkrimpen. Maar dat is geen sectorbeeld. Dat is een combinatie van een vervelende recessie (maar goed, daar heeft iedereen last van) en een verkeerd gepositioneerd mediamerk.

De boodschap: het komt wel goed. Zoek vooral de omgevingen waar mensen betalen voor wat er geleverd wordt. Bij bedrijven die geld verdienen met hun producten of diensten en communicatie inzetten ter promotie, word je betaald uit het marketingbudget. Ga je in de media zelf werken, kijk dan vooral of de gebruikers betalen voor je product. Zijn het alleen de adverteerders die jouw journalistieke product financieren, zoek dan snel dekking.

Aart Lensink, LVB

Share

Deze website maakt gebruik van cookies om u een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven.
Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.