Je succes als recruiter, dat definieer je zelf

Mijn vorige column sloot ik af met een oproep om de coronaluwte te benutten en een antwoord te vinden op de vraag hoe je je als recruiter onmisbaar kunt maken in de nieuwe toekomst van de 4e Industriële Revolutie. Daarbij legde ik de focus op de beroepsgroepen die dan belangrijk en schaars zijn – strategische vacatures voor werkgevers dus. In strategie-termen heb je het dan over de vraag Where to Surf (W2S). Wat wordt de golf waarop je naar de nieuwe toekomst surft? Dat is een superbelangrijke vraag, want als je die jezelf niet stelt, of er geen goed antwoord op geeft, ga je waarschijnlijk overal voor, kun je nergens echt goed in worden, of ben je steeds te laat. Word je niet onmisbaar, maar op z’n best inwisselbaar. Je antwoord op de W2S-vraag is dus fundamenteel belangrijk. Maar dat is zeker niet de enige belangrijke vraag die je jezelf moet stellen. Eigenlijk zit daarvóór nog een andere vraag: What Is Winning (WIW)?

We hebben het de afgelopen jaren veel over purpose gehad, over de why van ons doen en laten, over onze mission. In het net achter ons liggende decennium van de jaren ’10 zijn die begrippen erg in zwang geraakt. Simon Sinek is wereldberoemd (en behoorlijk vermogend) geworden met ‘Start with why’ en zijn Golden Circle. En kort daarop introduceerde de veel minder bekend geworden Roger Martin de vraag ‘What is winning?’. Maar al zo’n twintig jaar eerder verscheen het fascinerende boek ‘Built to last’, geschreven door Jim Collins, met daarin de vaststelling dat visionaire bedrijven veel beter presteren dan alle andere. Dat visionaire omvat drie elementen: de visie op de ontwikkelingen in de omgeving en een soort van fantasie- of ideaalbeeld van de toekomst (ik noem dat meestal Visie met een hoofdletter V), de missie van de organisatie – wat staat voor de betekenis die de organisatie wil hebben in de omgeving, de behoeften of problemen van de doelgroep die opgelost gaan worden – en de BHAG. Een idioot maar prachtig acroniem, uit te spreken als bie-hek: de Big Hairy Audacious Goal, het grote harige moedige doel. Een uiterst ambitieus doel voor de komende zeg vijf jaar, concreet maar ver weg, dat alleen met de grootste mogelijke moeite, inspanning en creativiteit kan worden gerealiseerd. Google noemde dat later The Moonshot, naar de oproep van de Amerikaanse president John F. Kennedy in 1961: “Let’s go to the moon!” Ik heb het meestal over het Formidabel Doel. De driehoek van Visie, Missie en BHAG zorgt volgens Jim Collins, ook auteur van het misschien wel populairste managementboek ooit, ‘Good to great’, voor een enorme energie. Het was toen ook al een populair onderwerp: rond diezelfde tijd had Peter Senge het over ‘creative tension’ en spraken Hamel en Prahalad over ‘strategic intent’. Maar zelfs zij waren niet de eerste die over die kracht schreven: in 1980 schreef Derek Abell er al over in zijn boek ‘Defining the business’.

Dus nadat je – heel rationeel – naar de omgeving, de feiten en de trends hebt gekeken, en hebt vastgesteld wat de bedreigingen en de kansen zijn, de strategische vacatures voor werkgevers, dan kijk je vervolgens naar jezelf. Wat vind ikzelf winnen – wanneer ben ik blij met wat ik doe, bijdraag, bereik en beteken? Wat is mijn Visie? Wat is mijn Missie – mijn purpose, mijn why? Wat is mijn Formidabel Doel?

Dat zijn pittige vragen. Voor de beantwoording ervan heb je best wat tijd nodig. Maar de antwoorden bezorgen je vervolgens een geweldige focus, energie en reis. Heb jij je antwoorden nog niet? Ga op zoek, zij én je zoektocht zullen je helpen, de rest van je professionele én persoonlijke leven.

Tot de volgende keer!

Wim Davidse

Share

Deze website maakt gebruik van functionele, analytische en cookies van derden cookies om u een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven.

Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.