hoe logistiek omgaat met personeelstekort

Hoe logistiek omgaat met personeelstekort: 3 voorbeelden

Net als in elke branche, wordt logistiek ook getroffen door een tekort aan personeel. Het is zeer interessant om te zien hoe logistiek omgaat met personeelstekort. Welke stappen worden nu genomen en hoe gaat dat er in de toekomst aan toe?

Aantal vacatures stijgt, pensioenuitstroom neemt toe

Koppen als “Ruim helft wegvervoerders last van personeelstekort” en “Europees tekort aan truckers loopt verder op” verbazen ons niet langer. Het is normaal geworden dat bedrijven met moeite hun zaak draaiende houden. Ook kijken we er niet meer van op als schappen in de supermarkt leeg zijn vanwege een leveringsprobleem. Maar ‘normaal’ is het allesbehalve.

Logistiek.nl schrijft dat er momenteel in Europa wordt gezocht naar ruim 400.000 vrachtwagenchauffeurs. Het aantal openstaande vacatures zal einde jaar nog oplopen van 10 naar 14 procent.

Wat niet meehelpt: de gemiddelde leeftijd van logistieke medewerkers ligt vrij hoog. Zeker vrachtwagenchauffeurs zijn gemiddeld gezien wat ouder dan wellicht gewenst; ruim 45 jaar. Kennelijk is dit al een langere periode zo, want de uitstroom van logistieke medewerkers, en specifiek chauffeurs, neemt toe.

Wie overigens denkt dat het tekort te maken heeft met salarissen, heeft het mis. Uit onderzoek van de IRU blijkt dat de tekorten niet zijn teruggedrongen na het verhogen van salarissen (Logistiek.nl).

Hoe logistiek dit op 3 manieren probeert op te vangen

Moeilijke tijden vraagt om creativiteit en flexibiliteit. Hogere salarissen aanbieden, is dus niet de oplossing. Hoe kunnen we dit tekort dan wél verkleinen en dus meer personeel werven? Hoe logistiek omgaat met personeelstekort: 3 voorbeelden.

Digitaliseren waar mogelijk

Er is een tekort aan technisch personeel en digitaliseren lijkt de oplossing. Dat blijkt uit een experiment van TNO en technische mbo-studenten. Deze studenten gingen aan de slag bij Inther Group en werden op een andere manier dan anders ingewerkt.

Logistiek.nl vertelt: “Het gaat om het digitaliseren van werkinstructies voor de installatie, het onderhoud en de reparatie van conveyors. Door die instructies aantrekkelijker en toegankelijker te maken, hoopt de material handling specialist makkelijker technisch personeel aan te trekken en hen sneller te kunnen inzetten.”

Wat blijkt? Het werkte! “Massaal gaven de studenten aan liever met digitale instructies te werken. “Het was voor het eerst dat ik met werkinstructies op een tablet werkte”, vertelt Luca Smulders (17). “Het kunnen swipen in plaats van bladeren, afvinken en vergroten van de afbeeldingen vond ik een groot voordeel.”

Kennelijk helpt digitalisering om mensen te enthousiasmeren voor het werk. Zo blijkt maar weer hoe belangrijk het is om als bedrijf bij de tijd te blijven. Kan digitalisering binnen andere aspecten van logistiek óók zo veel betekenen? Wij denken van wel!

Jongeren al vroeg betrekken

Als logistiek bedrijf nauw samenwerken met logistieke opleidingen. Dat is pas een goed idee! Op veel plekken gebeurt dit al en zowel de logistieke dienstverleners als de studenten zijn hier zeer positief over. De voordelen:

Het curriculum van logistieke opleidingen wordt geoptimaliseerd doordat bedrijven meedenken over de invulling hiervan.

De studenten worden goed klaargestoomd voor ‘het echte werk’ doordat ze on-the-job leren en stages lopen.

Logistieke dienstverleners krijgen, over een tijdje, goed voorbereid personeel in dienst.

Ben jij een logistieke dienstverlener en werk je nog niet samen met een logistieke opleidingen? Wellicht is dit dé manier om nieuw personeel te werven!

Flexwerkers werven én behouden

“Voor bedrijven in de logistiek kan het werken met flexwerkers een uitkomst zijn, bijvoorbeeld voor incidentele klussen of wanneer er geen vaste medewerker voor een bepaalde functie kan worden gevonden.”, zo schrijft Logistiek.nl.

Uiteraard wil je het liefst dat deze flexwerkers ook blijven in plaats van weer vertrekken. Daarom is het belangrijk om hen goed te laten onboarden. Dit doe je bijvoorbeeld door vooraf verwachtingen te scheppen, goed te communiceren en een ‘buddy’ aan te stellen. Meer tips hoe je flexwerkers behoud lees je in het artikel van Logistiek.nl!

Hoe nu verder?

Dit is hoe logistiek omgaat met personeelstekort. Het lijkt erop dat dit tekort voorlopig nog aanhoudt. Jongeren aantrekken of digitaliseren zijn vaak maatregelen die langer duren dan gewenst is. Toch is het belangrijk om hier tijd en geld in te investeren. Op de lange termijn gaat dit zijn vruchten afwerpen. Ondertussen zijn er ook laagdrempelige stappen die je als logistiek dienstverlener kunt ondernemen. Bijvoorbeeld door op de juiste plek zichtbaar te zijn.

Meer weten over employer branding en/of vacatures plaatsen bij Logistiek.nl of VMT.nl? Neem geheel vrijblijvend contact op met VMN Media: keesjanmarkens@vmnmedia.nl/0650256076


Relevante artikelen:

Alle zeilen bij om krapte in bouw tegen te gaan

Referral recruitment is essentieel voor employer branding

Share

Deze website maakt gebruik van functionele, analytische en cookies van derden cookies om u een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven.

Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.