Hoe kun je LinkedIn Stories gebruiken als banenzoeker?

Vorige week hebben we jullie geïntroduceerd met LinkedIn Stories. Dit is een aantrekkelijke functie die erg geschikt is voor mobiel gebruik. De tijdelijke vorm verlaagt risico’s en maakt ervaring plezierig. Een voordeel van het gebruik van LinkedIn Stories is o.a. dat Stories beeldvullend zijn dus de kijker niet snel afgeleid is. Daarnaast staan Stories bovenaan de newsfeed, ze zijn dus het eerste wat gebruikers zien in de app.

 

Tips

Hierbij drie tips voor werkzoekende LinkedIn-gebruikers zodat niemand meer kansen laat liggen op het gebied van LinkedIn Stories.

  1. Gebruik je creativiteit. Met de Stories kun je echt alle kanten op. Gebruik geen bestaande / standaard video, maar maak liever iets persoonlijks voor LinkedIn
  2. Als je een wat langer verhaal te vertellen hebt, is het verstandig deze op te breken in kleinere video’s in plaats van één lange
  3. Stories moeten kort maar krachtig zijn: je hebt maar weinig tijd om je kijker te overtuigen actie te ondernemen.

Met de focus op zakelijke connecties is het naar onze mening de bedoeling om relevante en professionele content te plaatsen, in combinatie met authentieke content van je alledaagse professionele momenten. Zo blijf je zakelijk interessant, net als in de updates die je normaal plaatst en draag je daarnaast bij aan de engagement tussen jou en je LinkedIn contacten. Het zorgt voor een verbeterde zichtbaarheid en vergoot hiermee jouw kans op een nieuwe baan of opdracht.

 

Voorbeelden

Voorbeelden van goede zakelijke Stories die zullen zorgen voor meer kans op een nieuwe baan of opdracht zijn:

  • Foto’s of video’s van projecten waar je mee bezig bent geweest
  • Wat je momenteel leest, kijkt of waarnaar je luistert
  • Learnings die je uit een interview hebt gehaald
  • Creatieve projecten die je naast je werk gedaan hebt / doet

Zo zien mensen jou niet alleen als één van de vele banenzoekers maar juist als geheel eigen persoonlijkheid met individuele kwaliteiten. Wanneer je op dit moment wel aan het werk bent en meer engagement wilt creëren met het gebruik van LinkedIn Stories of wellicht in de (nabije) toekomst op zoek bent naar een nieuwe baan of opdracht, zou je bijvoorbeeld Stories kunnen plaatsen over hoe je bedrijf het huidige thuiswerken aanpakt, over on-the-scene reporting (bijv. bij een event), over behind the scenes (bijv. een zoommeting met je collega’s), over handige tips (bijv. over thuiswerken) of over breaking news (bijv. over het Corona-virus).

Vooral in deze tijd kan LinkedIn Stories zeker een toevoeging zijn in je zakelijke netwerk, omdat het je helpt op een creatieve en informatieve manier verbonden te blijven met je connecties en volgers. Zo benut je je netwerk optimaal en laat je geen kansen schieten!

Share

Deze website maakt gebruik van cookies om u een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven.
Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.