Wij mogen weer een nieuwe partner aan je voorstellen. Dit keer een partij die expert is op het gebied van recruitment strategie, employer branding en recruitment marketing. Maar, zo zul je lezen, Recruitment Now is nog veel meer dan dat. Aan het woord is Diederik van Vugt, oprichter van Recruitment Now.
Kun je iets over jouw studie- en werkachtergrond vertellen?
Ik heb HRM en bedrijfskunde gestudeerd aan de HAN in Nijmegen. Vanuit daar ben ik direct de recruitment in gerold en ging ik aan de slag bij een grote zorgorganisatie waar zo’n 7.000 mensen werken. Vrij snel werd ik daar leidinggevende van het team en die rol heb ik 3,5 jaar met plezier vervuld. Na wat bezuinigingen ben ik weggegaan en begon ik als zzp’er in de recruitment.
De drang om voor jezelf te beginnen ontstaat vaak vanuit een issue waar je tegenaan loopt. Was dat bij jou ook het geval?
Ik merkte dat een recruitment strategie vaak ontbrak bij organisaties. Dat zag ik al toen ik nog in loondienst werkte. Veel is adhoc: er is nu een vacature, dus we gaan nu iets verzinnen. Ik heb toen zelf een recruitmentstrategie en jaarplan geïntroduceerd en in die tijd werd ik ook al gevraagd om te spreken over deze onderwerpen. Hoe ziet een recruitmentplan eruit of employer branding strategie? Daar sprak ik over op evenementen van de werkgeversvereniging van zorg- en welzijnsorganisaties.
Waar kwam de drive vandaan om te gaan ondernemen in plaats van ergens in dienst te gaan?
Ik kom uit een ondernemersfamilie en heb zelf ook altijd al willen ondernemen. Ik heb het altijd al leuk gevonden om projectmatig te werken. Iets moet een kop en een staart hebben.
Een manco aan veel recruiters en recruitment afdelingen is dat ze dingen verzinnen, maar niet afmaken. Ik zie heel vaak bij recruiters dat er veel goede ideeën zijn, maar dat het plan nooit wordt afgerond. Dat is zonde. Waar je aan begint, moet je afmaken. Daarom geloof ik heel erg in projectmatig werken.
Nu is Recruitment Now er. Hoe verliep dat proces van idee tot bedrijf?
Ik heb dus eerst 1,5 jaar als zelfstandige gewerkt. Dat werd op een gegeven moment te druk en toen ben ik mensen gaan verzamelen met dezelfde visie. Dat liep zo goed dat we op dit moment met 20 medewerkers zijn.
Jullie bieden 3 diensten aan. Waarom hebben jullie die opsplitsing gemaakt?
Ja, dat klopt. Wij bieden RPO & Interim recruitment aan, employer branding en recruitmentmarketing. Wij hebben bijvoorbeeld recruitmentmarketeers in dienst, maar ook recruiters. Er is zo veel specialisme binnen dit vakgebied en een recruiter kan niet alles. Onze marketeers houden zich bezig met employer branding en wervingscampagnes, onze recruiters geven advies en werken bijvoorbeeld op interim basis.
Vroeger was recruitment een vacature uitzetten en selecteren. We weten allemaal dat recruitment nu veel groter is. De één is goed in sourcing, de ander is een creatieve marketeer. Wij geloven in specialismes en daarom splitsen wij verschillende diensten ook op.
Wat is jullie werkwijze?
Bij ons doet iedereen dus net iets anders. Eén collega vindt neuromarketing bijvoorbeeld heel interessant en de ander onboarding of referral recruitment. Iedereen werkt dus in een specialisme, maar je haalt met ons ook altijd de kennis van 20 man in huis. Wij zijn een team. Je hebt als klant een vast aanspreekpunt, maar onderling schakelen wij veel met elkaar. ‘Samen’ is voor ons ook belangrijk: samen met de klant, maar ook samen als collega’s.
Daarnaast is onze werkwijze heel creatief. Dat is hoe wij ons onderscheiden. Afgelopen jaar waren we dan ook genomineerd voor de Werf& Awards voor Meest Innovatieve Wervingsidee. Wij denken altijd ‘Hoe kunnen we innoveren?’. Nu houden we ons ook veel bezig met AI en zijn we een WhatsApp-module aan het ontwikkelen. We proberen constant voor te lopen op de rest.
Je moet voor onze werkwijze durven anders te kijken, durven out-of-the-box te denken en veel durven testen.
Recruitment Now bestaat nu bijna 5 jaar. Welke veranderingen heb je de afgelopen tijd gezien binnen de recruitment?
Eigenlijk zie je twee dingen die best tegenstrijdig zijn. Aan de ene kant wordt recruitment steeds meer op de agenda gezet. Bedrijven realiseren zich dat zonder mensen je groei stagneert. Aan de andere kant zie je nog steeds dat recruitment een soort paniekvoetbal is, vooral binnen het MKB. Zodra er geen open vacatures zijn, stop de investering. Dat is natuurlijk zonde. Je zal nooit een sterk werkgeversmerk opzetten als je alleen reactief investeert in recruitment. Een slimme ondernemer investeert juist tijdens de anti-cyclus.
Wat zijn tenslotte jouw verwachtingen voor de toekomst van onze arbeidsmarkt en recruitment?
De dingen die wij nu zien, gaan nog belangrijker worden. Wij geloven erin dat het hele proces om de kandidaat moet draaien. Het proces, de werkenbij-site, de contactopties – alles moet zo makkelijk mogelijk worden ingericht. Ook employer branding en marketing worden nog belangrijker en de focus moet liggen op de latent werkzoekenden.
Uiteraard is het voor ons ook niet makkelijk om aan goede mensen te komen. Wij proberen een goede werkgever te zijn door vrijheid te bieden en opleidingsmogelijkheden. Het is noodzakelijk om als bedrijf altijd te denken: ‘Wat vindt mijn doelgroep belangrijk?’. En daar moet je het gehele proces op inrichten.