Een Recrout terugblik op 2021: 5 trends die blijven

Nu het nieuwe jaar weer in volle gang is nemen we net als elk jaar de tijd om kort vooruit te blikken en rekening te houden met wat mogelijk op de recruitment wereld af gaat komen. Ook op ons als HR-technologie bedrijf. Want ook al zijn we geen directe speler als het gaat om het samenbrengen van mens en organisatie, onze taak is wel om dat proces zo goed als mogelijk te ondersteunen en recruiters te helpen hun werk makkelijker, efficiënter en als het even kan ook weer wat leuker te maken. En dus zullen wij ook de ontwikkelingen in de gaten moeten houden om daar tijdig op in te kunnen spelen. Zoals we dat al zes jaar doen.  

De recruitment industrie krijgt nog weleens het verwijt dat het, in vergelijking met andere afdelingen, nog erg conservatief en traditioneel is. Of dat klopt laat ik in het midden maar de meeste slimme recruitment teams die wij kennen, houden altijd de ontwikkelingen in de gaten en schromen niet om sneller dan anderen nieuwe ideeën en concepten uit te proberen voor hun eigen voordeel. Dat wil niet zeggen dat alles wat langskomt maar geproefd hoeft te worden, maar als je niks doet dan weet je ook vrijwel zeker dat er ook niks gebeurt.  

En zoals een timmerman elk probleem met een hamer te lijf gaat, ontkomen wij er niet aan dat wij elk probleem/elke uitdaging met technologie te lijf gaan. Want wat we daar in recruitmentwereld ook van vinden, de voorspelling “software eats the world” zal ook ons niet bespaard blijven. HR-technologie in zijn algemeenheid is een blijver.  

Recruitment- en HR-professionals zagen zich de afgelopen twee jaar genoodzaakt om zichzelf opnieuw uit te vinden, traditionele processen te reorganiseren en vooral online te opereren om een excellent sollicitatie proces te blijven garanderen. 

We delen graag een aantal trends en ontwikkelingen waarvan wij denken dat we daar het laatste nog niet over gehoord hebben.  

Persoonlijke benadering van schaars talent, toegankelijke persoonlijkheid, assertiviteit en ondernemerschap worden onmiskenbare talenten die de recruiter van de komende jaren nodig heeft. Maar dat vergt een heel andere soort recruiter dan een recruiter in “vredestijd” die momenteel aanwezig zijn binnen corporate recruitment.  

In een volgend blog of artikel zal ik dieper ingaan op een of meerdere specifieke onderwerpen.  

Mocht je verder willen sparren over dit artikel of een van de trends die benoemd zijn dan mag je mij altijd benaderen. Ik denk graag mee.   

Dan sluit ik tenslotte graag af met een promotie momentje voor Recrout en hoe wij een aantal van de recruitment uitdagingen kunnen helpen oplossen. Als hulpmiddel waarbij de recruiter altijd in de bestuurdersstoel blijft.  Tot volgend jaar!  

Wat kan Recrout betekenen?

Het data gedreven ATS van Recrout helpt recruitment afdelingen op een volledig objectieve manier de selectie van sollicitanten te automatiseren waarbij er primair wordt gekeken naar geschiktheid op basis van competenties en persoonlijkheidsprofielen. Ons systeem is gebouwd op de fundatie van competentie gedreven matching en gebruiksvriendelijkheid.  

Data gedreven en objectieve selectie voorkomt niet alleen mismatches maar versterkt ook de resultaten van de organisatie doordat mensen worden aangenomen die intrinsiek gemotiveerder, productiever en uiteindelijk succesvoller zijn. Deze aanpak draagt bij aan minder verloop waardoor er aan de voorkant dus minder gaten ontstaan. Ook wordt hiermee diversiteit een organisch gegeven en hoeft men ook geen dwangmatige quota’s af te wachten om een objectief selectie proces te implementeren.  

Met ons ATS stellen we recruiters ook in staat om vacatures die zij aanmaken ook meteen door te pushen naar ruim 2500 jobboards wereldwijd. Onze AI gedreven Multi Job Poster integratie helpt daarnaast ook te bepalen welke jobboards de beste prestaties opleveren.  

karim@recrout.com  

Share
DutchEnglish

Deze website maakt gebruik van functionele, analytische en cookies van derden cookies om u een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven.
Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.