Ik hou enorm van grafieken, vooral als ze iets heel bijzonders laten zien. Nou, daar is nu wel sprake van! Want in het vierde kwartaal hebben we volgens werkgevers in Nederland de KRAPSTE ARBEIDSMARKT OOIT bereikt. Maar liefst dik 30 procent heeft belemmerend last van schaarste van personeel – zo’n hoog percentage is nog nooit vertoond!
En de verschillen tussen de (sub)sectoren zijn gigantisch. Zo heeft 31,5 procent van de reclame- en marktonderzoekbureau belemmerend last van schaarste van personeel, 42,7 procent van de IT-bureaus (dat is bijna de helft!), 59,2 procent van de schoonmaakbedrijven (dat is ruim de helft!) en 72,8 procent van de flexbranche (recruitment-, uitzend-, detacherings- en andere bemiddelingsbureaus) – dat is zowat driekwart!
On-ge-hoord.
En het ziet er voorlopig nog niet naar uit dat mensen-met-een-baan op alle vacatures gaan reageren. Ze blijven lekker op hun vaste contract zitten. NIKS Great Resignation hier in Nederland. Want er is zó veel onzekerheid! Inflatie. Dure huizen. Gas. Corona.
Dus, werkgevers en recruiters van Nederland: neem nu ECHT het heft in handen, en ga als de gesmeerde ******* werk maken van:
- strategische personeelsplanning,
- strategische recruitmentplanning,
- mobiliteit & opleidingen,
- sourcing & recruitment,
- employer branding,
- candidate journey,
- sterke (flex)werkproposities,
- Aanstekelijk Werkgeverschap…
- … met sowieso als basis / DNA: je visie, je missie (purpose), je cultuur - je relevante, bijzondere, stimulerende verhaal.
Omdenken & Omdoen op onze arbeidsmarkt – het is er nu meer dan ooit tijd voor.
Tot de volgende keer!