Corona overwinnen met een growth mindset

In mijn vorige column stelde ik dat proactief ondernemen cruciaal is voor succes na de coronacrisis. Proactieve ondernemingen – volgens onderzoek van onder andere de Boston Consulting Group hooguit 1 op elke 7 organisaties – benutten een crisis en komen er sterker uit. Dat doen ze in twee fasen: Focus en Futurize. De vorige keer beschreef ik de Focus-fase, en de strategische rol die recruitment daarin kan vervullen. Niet stilzitten en afwachten, maar juist nu verder professionaliseren en optimaliseren, zodat de mensen en de middelen zo goed mogelijk worden ingezet.

Dat is vaak al uitdagend genoeg, maar de blik moet bovendien op de nieuwe toekomst worden gericht. Gegeven alle knelpunten aan het begin van de jaren ’20, en nu de 4e Industriële Revolutie serieus op gang komt, waarover later meer, is dat noodzakelijk. De coronacrisis forceert nu een transformatie: crises en recessies helpen ons verouderde methoden en middelen los te laten, en nieuwe op te pakken. De geschiedenis leert ons dat ze steeds weer ontwikkelingen die tot die tijd nog geen voet aan de grond kregen, opstuwen.

De Futurize-fase begint met het expliciet aannemen van de zogenaamde Growth mindset. Dat concept komt van de Amerikaanse psychologe Carol Dweck. De growth mindset wordt gezien als de wil om te leren en te ontwikkelen, en het vermogen om mogelijkheden en kansen te zien in situaties, vooral ook in onverwachte en nieuwe situaties. Mensen met die mindset wíllen niet alleen leren, maar durven dat ook, door te proberen en te oefenen. Ze bevriezen niet bij onduidelijkheid, onzekerheid of tegenslag.

“Face the brutal facts,” zoals Jim Collins al zei in ‘Good to Great’, en ‘brutal’ zijn ze, en ga vervolgens op zoek naar diep inzicht én de (nieuwe) kansen. De afgelopen dagen is veel belangrijk nieuws over de economie en de arbeidsmarkt binnen gekomen. Op donderdagavond 14 mei meldde het Centraal PlanBureau (CPB) dat het aantal gewerkte uren in maart en april met maar liefst 13% was afgenomen. Of misschien beter verwoord: gekelderd. Want zo’n sterke afname is sinds de Grote Depressie van de jaren ’30 van de vorige eeuw niet meer gezien. En misschien wel vooral de snelheid van de afname, binnen een paar weken, was ongekend. Het zet de toch zeer stevige recessie van 2009-2013 (ook wel de Grote Recessie genoemd), met een maximale krimpsnelheid van -2,9% in het eerste kwartaal van 2010, toch wel even danig in de schaduw. Een woordvoerder van het CPB gaf in Nieuwsuur een toelichting, en zijn grauwe gelaat zei misschien nog wel meer dan zijn aangeslagen uitleg. Zo’n twaalf uur later, op vrijdagochtend 15 mei, kwam het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) met de gebruikelijke stortvloed van cijfers over de economie en de arbeidsmarkt in het afgelopen kwartaal. Op de website van het CBS werden er maar liefst acht artikelen aan gewijd. Een paar heftige titels wil ik hier ‘graag’ vermelden: “Economie in laagconjunctuur”, “Ondernemersvertrouwen in tweede kwartaal laagste ooit gemeten”, “Grootste krimp consumptie huishoudens ooit gemeten” en “Aantal [ openstaande ] vacatures daalt met 60 duizend in eerste kwartaal”. De snelste daling ooit. Het aantal nieuwe vacatures was met bijna 17% afgenomen.

Maar die laatste daling valt eigenlijk nog in het niet bij de krimp van bijna 36% in het tweede kwartaal van 2009, het begin van de Grote Recessie die volgde op de wereldwijde financiële crisis. En let even op: het aantal vervulde vacatures steeg afgelopen kwartaal nog met dik 10%! En van alle bemiddelingsbureaus (recruiters, detacheerders, uitzenders) had nog steeds bijna 22% aan het begin van het tweede kwartaal (!) moeite om hun vacatures te vervullen. En ook op die zelfde vrijdag de vijftiende presenteerde China, na een enorme krimp in het eerste kwartaal, een groei van bijna 4% van de industriële productie in april ten opzichte van een jaar eerder. Ook hoor ik van verschillende ondernemers dat ze het idee hebben dat de bodem van het diepe-dal-met-steile-wand toch wel weer achter ze lijkt te liggen. Dat zijn al met al kleine groene scheuten op de zwartgeblakerde bodem van een serieus afgebrand bos. Ik weet zeker: ook na corona komt zonneschijn – na de Tweede Wereldoorlog hebben we jaren en decennia van toen niet eerder geziene economische groei en innovatie beleefd.

“Never waste a good crisis” – het klinkt wellicht als een cliché, maar het blijft één van de beste organisatieadviezen. Word 1 op de 7. Kies daarom eerst voor de growth mindset, de eerste stap in de Futurize-fase. Hierna gaan we op zoek naar nieuwe inzichten en daarna naar nieuwe ideeën voor de nieuwe wereld van de 4e Industriële Revolutie. Een andere wereld, met vergrijzing, individualisering, radicale digitalisering en verduurzaming, nieuwe beroepen, andere competenties, nieuwe organisatievormen. Tot de volgende keer!

Drs Wim Davidse

Arbeidsmarkstrateeg en spreker @ Dzjeng

Hoofdredacteur @ Flexmarkt magazine

Share

Deze website maakt gebruik van cookies om u een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven.
Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.