Ambassadeurschap en Referral recruitment gaan hand in hand, maar het is van cruciaal belang dat organisaties zich in de eerste plaats richten op ambassadeurschap. Waarom?
Korte piek en een stijl dal
Te vaak stranden Referral recruitment programma’s in organisaties. In eerste instantie worden collega’s vol enthousiasme aangespoord om in hun netwerk te zoeken naar potentiële kandidaten voor openstaande vacatures. Uiteindelijk leidt deze oproep meestal maar tot een handvol collega’s die toevallig iemand kennen, terwijl de rest tot de conclusie komt dat ze niemand kunnen aandragen. Game over. Einde oefening. Dat is zonde!
Maak de activatie oneindig
Referral recruitment wordt vaak gezien als een ‘eindig spel’ door medewerkers, terwijl ambassadeurschap juist een ‘oneindig spel’ is. Je kunt te allen tijde ambassadeur zijn van mooie gebeurtenissen binnen de organisatie. Het delen van berichten, nieuws en vacatures is iets wat je voortdurend kunt doen, ongeacht de omvang of kwaliteit van je netwerk.
Het gevolg van dit ambassadeurschap is, je raadt het al, een toename van referral kandidaten. Want als collega’s regelmatig leuke berichten over het werken bij jouw organisatie posten, zal dat vrienden en kennissen in hun netwerk ook opvallen. Een gesprek over het werk tijdens een verjaardag of op de sportclub is dan snel gestart.
Kortom
- Begin met het bevorderen van ambassadeurschap door collega’s. Het is de sleutel tot het bereiken van je doel: meer referral kandidaten.
- Maak het zijn van ambassadeur eenvoudig en leuk. Een goede ambassadeurstool als Employbrand kan daarbij helpen. Denk daarbij aan het makkelijk delen van content en vacatures en een ludieke beloningssystematiek die past bij jouw collega’s en organisatie.
- En tot slot: zorg dat ambassadeurs meer zijn dan een ‘doorgeefluik’ van content. Juist zij hebben enorm mooie verhalen van de werkvloer te vertellen. Met al die verhalen bij elkaar laat je jouw employer brand tot leven komen.