Alles over Artificial Intelligence binnen de recruitment

Zoals we allen weten, is de tijd van papieren kranten en liefdesbrieven via flessenpost wel een beetje verstreken. Nu zijn computers in staat om ons gedrag in te schatten en neemt Artificial Intelligence (kunstmatige intelligentie, ofwel A.I.) grote delen van onze (recruitment)processen over. Een heleboel dingen zijn veranderd en hebben zich ontwikkeld en wij (Recruit Robin) kunnen niet wachten om jullie hier iets meer over te vertellen. Wil jij meer weten over A.I. of voorbeelden van tools die A.I. gebruiken krijgen? Lees dan even verder!

Wow, even kalm aan. Wat is A.I.?
Het is vooral belangrijk dat je het verschil tussen A.I. en machine learning begrijpt. Machine learning focust zich op de ontwikkeling van software die zijn eigen prestaties verbetert. Artificial Intelligence legt de focus op dingen die buiten het menselijk brein gebeuren. A.I. wordt ook wel omschreven als de capaciteit van een systeem om externe data te interpreteren met als doel deze data te gebruiken om doelen te behalen.

De drie types A.I.
Zoals de titel van deze paragraaf al doet vermoeden, zijn er drie types Artificial Intelligence. De eerste is Artificial Narrow Intelligence (ANI, in het kort). ANI houdt zich bezig met één simpele taak met een beperkt aanbod van faciliteiten. Voorbeelden hiervan zijn Google Translate, Siri of Google Assistant. Nummer twee heet Artificial General Intelligence (AGI). AGI is bijna net zo capabel als een homo sapiens, maar heeft nog wel enige faultlines. Maar wie begrijpt het menselijk brein nou echt? Het lijkt niet meer dan logisch dat AGI dit ook nog niet helemaal onder de knie heeft. De laatste variant draagt de naam ASI: Artificial Super Intelligence. Deze parel is meer futuristisch dan de hiervoor genoemde types en is zelfs meer capabel dan een mens. Het maken van beslissingen, verkrijgen van emotionele vaardigheden en het aangaan van relaties kunnen worden overgenomen door ASI.

Hedendaagse voorbeelden van A.I.

  • Google’s A.I. Powered Predictions
  • Ridesharing apps zoals Uber of Lyft
  • A.I. Autopilots, die commerciële vluchten vaak gebruiken
  • Spam filters (handig!)
  • Smart email categorization
  • Plagiaatcheckers op universiteiten
  • Robo-readers
  • Recruit Robin, die A.I. gebruikt om automatisch de beste kandidaten voor je te vinden 😉

Hoe en waarom is A.I. zo’n succes?
Het is duidelijk dat A.I. inmiddels overal te vinden is. Maar waarom nou eigenlijk?

  1. Door de combinatie met machine learning blijft A.I. zichzelf verbeteren, en jouw processen dus ook;
  2. Met Artificial Intelligence ben jij de baas. Als jij A.I. vertelt wat hij moet doen, doet hij het ook;
  3. Omdat A.I. data gebruikt om bepaalde voorspellingen te doen om beslissingen te maken, is het bijna altijd onpartijdig;
  4. Hoe beter jij de regels duidelijk maakt en des te meer jij A.I. van data voorziet, des te beter Artificial Intelligence voorspellingen en beslissingen kan maken;
  5. Concluderend: je hebt een fantastische robot tot je beschikking die bereid is om alles te doen wat jij wil!

The kracht van A.I. in de recruitment-industrie
Ben jij nou benieuwd naar de mogelijkheden van Artificial Intelligence binnen de recruitment? Naast het feit dat je met A.I. automatisch kandidaten kunt vinden met een fantastische tool van, jawel, Recruit Robin, zijn er nog tig andere kansen. Zo kan je ook kandidaten screenen met behulp van kunstmatige intelligentie, zodat je meteen in kunt schatten of het de perfecte fit is. Ook verbeter je zo je engagement en verkort je je time-to-fill. A.I. kan ook gebruikt worden om je van een follow-up over een proces te voorzien. Daarnaast geeft Artificial Intelligence je de mogelijkheid om bij assessments bepaalde tools zoals Harver of Mocha in te zetten, om de persoonlijkheid en capaciteiten van je kandidaat in te schatten.

Met chatbots, zoals die van Joboti, kan je automatisch antwoord geven op kandidaten of klanten. Deze chatbots en andere technologische hoogvliegers kunnen hun berichten aanpassen aan het karakter en de wensen van de persoon tegen wie zij ‘praten’. Jij hoeft dus praktisch niets meer te doen! Je kunt ook frauduleuze acties voorkomen met behulp van Pipl, die persoonlijke, professionele en sociale identiteitsdata met elkaar koppelt en zo eventuele fraude detecteert. Op deze manier worden risico’s in real-time weggewerkt en krijg je ‘intelligente’ inzichten in je kandidaten en klanten. Als afsluitertje: je kunt ook je organisatie, en bijvoorbeeld je organisatiecultuur, managen met Artificial Intelligence. Saberr Base meet de relaties binnen je team door surveys, verhoogt self-awareness en genereert teamrapporten. Zo wordt je business op een overzichtelijke manier op de kaart gezet.

Conclusie?
Ja, die is makkelijk: Artificial Intelligence blijft nog wel even. Het internet heeft nou eenmaal zoveel te bieden dat we praktisch niet meer zonder kunnen. Het verhoogt productiviteit, persoonlijkheid, conversie en effectiviteit. Gewoon doen, dus!

Share

Deze website maakt gebruik van cookies om u een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven.
Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.