7 x Efficiënt thuiswerken

Waar normaal gesproken zo nu en dan een dag thuis gewerkt wordt, werkt op dit moment het merendeel van de Nederlanders vanuit huis. Dit heeft zeker zijn voordelen. Je zit in je eigen, fijne omgeving, kunt ’s ochtends een extra keer op de snooze button drukken en kunt ondertussen voor de kinderen zorgen, de hond uitlaten en de was doen. Tegelijkertijd is dit precies waar voor velen het gevaar schuilt. Thuiswerken vertroebelt de grens tussen werk en privé, waardoor de kans groot is dat je een stuk minder efficiënt te werk gaat. Werk jij als werknemer de komende periode vanuit huis en wil je zo efficiënt mogelijk te werk gaan of wil jij als werkgever zo goed mogelijk contact met je medewerkers onderhouden? Wij hebben de tips voor je op een rij gezet.

1. Zorg voor een goede werkplek: Richt een ruimte van je huis in als kantoor. Dit is bij voorkeur een ruimte waar je afgezonderd zit van de rest van het huis en waar je in ieder geval de beschikking hebt over de volgende elementen: een (opgeruimd) bureau, een comfortabele stoel, helder licht, een goedwerkende internetverbinding en een computer of laptop.

2. Maak een planning: Wanneer je van tevoren in kaart hebt gebracht waar je mee aan de slag kunt gaan, ga je efficiënter te werk en is de verleiding minder groot om andere, niet relevante zaken, uit te voeren.

3. Beschik over de benodigde documenten: Zorg er ter voorbereiding op je thuiswerkdagen voor dat je beschikt over alle benodigde documenten. Veel bedrijven werken in de cloud maar er zijn ook bedrijven die hier geen gebruik van maken. Zorg er daarom voor dat je van tevoren alle benodigde documenten naar jezelf hebt gestuurd of vraag een collega dit te doen, indien je hier zelf geen toegang toe hebt.

4. Kleed je netjes aan: Het is erg verleidelijk om tijdens thuiswerkdagen in je kloffie achter je laptop te kruipen. Er is ten slotte niemand die je ziet. Toch is dit af te raden. Wanneer je in je joggingpak aan het werk gaat, zal je meer de neiging voelen om te gaan relaxen en minder productief zijn dan wanneer je je netjes aankleedt.

5. Maak duidelijke afspraken over je werktijden: Spreek met je werkgever af op welke tijden je aan het werk bent en zorg ervoor dat je gedurende deze uren bereikbaar bent. Door je hieraan te houden, neemt het vertrouwen van je werkgever toe en creëer je voor jezelf een duidelijker onderscheid tussen werk en privé. Zorg er daarnaast ook voor dat eventuele huisgenoten, kinderen of partner ook op de hoogte zijn van deze werktijden en verzoek hen je tijdens deze uren met rust te laten.

6. Las regelmatig pauzes in: Wanneer je vanuit huis werkt, is het verleidelijk om de lunchpauze over te slaan en een boterham achter je computer te eten. Toch is dit af te raden. Net als tijdens een werkdag op kantoor, heb je ook tijdens het thuiswerken zo nu en dan een pauze nodig, zodat je erna weer vol concentratie aan de slag kunt.

7. Onderhoud regelmatig contact met je werkgever: Houdt je werkgever up to date over de werkzaamheden die je uitvoert en stuur indien mogelijk zo nu en dan voltooid werk naar hem of haar door. Zo blijft je werkgever op de hoogte van hetgeen wat je aan het doen bent. Daarnaast kan het ook fijn zijn om zo nu en dan te skypen of bellen met een collega. Nu face to face contact er even niet in zit, is dit een fijn alternatief om te sparren met collega’s en te voorkomen dat je in een isolement raakt.

Share

Deze website maakt gebruik van functionele, analytische en cookies van derden cookies om u een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven.

Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.